μουσική

ΜΑΡΚΟΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ

οτιδήποτε γύρω από τη μουσική

ΜΑΡΚΟΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ

Δημοσίευσηαπό messinian » Σάβ Μαρ 05, 2005 12:50 am

Εικόνα

Ο Μάρκος Βαμβακάρης γεννήθηκε στις 10 Μαΐου 1905, στην Άνω Χώρα, στην Ερμούπολη της Σύρου. Το 1917 κατέβηκε στο Πειραιά, κι αφού εργάστηκε ως χαμάλης και εκδοροσφαγέας κατέληξε να γίνει μουσικός. Έμαθε μπουζούκι στους τεκέδες του Πειραιά και στις αρχές της Δεκαετίας του ’30 είχε ήδη ηχογραφήσει αρκετά τραγούδια [ κυρίως διασκευές παλαιότερων τραγουδιών, προσαρμοσμένα στο μπουζούκι].

Δεν ήταν ο πρώτος που ηχογραφούσε ρεμπέτικα. Η αρχή είχε γίνει στην Αμερική με το "Μινόρε του τεκέ", του Ιωάννη Χαλκιά, που είχε θεαματική απήχηση και έμελλε να αποτελέσει την θρυαλίδα της ρεμπέτικης δισκογραφίας. Ωστόσο ο Μάρκος, εκεί κάπου στις αρχές του ’30, έλαβε μιαν απόφαση που θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως η γέννηση του σύγχρονου Αστικού Λαϊκού τραγουδιού...
Σαν π ρ ό κ ε ς πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις

Nα μην τις παίρνει ο άνεμος.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ
Άβαταρ μέλους
messinian
e-missos master
 
Δημοσιεύσεις: 1416
Εγγραφή: Τετ Μαρ 31, 2004 6:45 pm
Τοποθεσία: ΑΛΛΟΥ...

Δημοσίευσηαπό messinian » Σάβ Μαρ 05, 2005 12:51 am

Σμύρνη και Πειραιάς:
Οι κοιτίδες του Λαϊκού τραγουδιού



Στη Σμύρνη, στα καφέ αμάν, το λαϊκό τραγούδι, με τα σαντουροβιόλια, διήγαγε την ακμή του. Όλοι οι Μεγάλοι μουσικοί συνέρρεαν στην πρωτεύουσα της Ιωνίας, όπως στις μέρες μας συρρέουν στην Αθήνα. Όμως η τραγική Μικρασιατική καταστροφή θα μεταφέρει το θέατρο των μουσικών εξελίξεων στον Πειραιά. Μαζί με όλην την προσφυγία, που στοιβάζεται στις άθλιες παράγκες της Κοκκινιάς και στο λιμάνι, και οι μουσικοί, θα κάνουν μια νέα αρχή. Εκεί θα μεταφερθεί πλέον αποκλειστικά όλο το σκηνικό. Τα καφέ αμάν με τα Βιολιά τα ούτια και τα σαντούρια. Οι τεκέδες των νταήδων με τα μπουζούκια και τους μπαγλαμάδες. Οι Μάγκες εγκαθίσιτανται πέριξ του λιμένα και ξαναστήνουν, πλάι σ’ εκείνους του Πειραιά, τις παλιές τους νόμιμες και παράνομες επιχειρήσεις. Κοντά τους κι οι Ρεμπέτες, παράσιτοι και υμνητές τους. Το μπουζούκι, χαρακτηριστικό όργανο του τεκέ, ήταν εξίσου κακόφημο με τον Μάγκα, και σχεδόν πάντα συνώνυμο της παρανομίας. Ο ρεμπέτης [που ρέμβαζε αενάως και ατάκτως] είναι ο άεργος, απείθαρχος, ημιπαράνομος τύπος της εποχής. Όμως, δεν έμελλε για πολύ ακόμα ο ρεμπέτης και το μπουζούκι να μένουν αποκλεισμένοι στο κοινωνικό περιθώριο...

Οι πρόσφυγες, μαζί με όλην τους την κουλτούρα κουβάλησαν και την μουσική της Μ.Ασίας, την τόσο βαθιά επηρεσμένη από τους λαούς της Μέσης Ανατολής. Όμως στην νέα Ελλάδα που δημιουργείται, δυο νέες κοινωνικές τάξεις αναδύονται και ισχυροποιούνται: Οι Αστοί και οι Εργάτες. Οι εξελίξεις τρέχουν γρήγορα. Οι παλιές αξίες αμφισβητούνται. Η πολιτιστική ποικιλότητα του Ελληνισμού, εννοποιείται και στρέφει το βλέμα προς την δύση - καθοριστικό πλέον παράγοντα των όποιων εξελιξεων. Μοιραία, τα πολύπλοκα, και απαιτητικά στο παίξιμο, μουσικά όργανα του Καφέ αμαν, που συν τοις άλλοις "μυρίζουν" Ανατολή, αρχίζουν σιγά-σιγά να χάνουν την απήχησή τους. Η νέα κουλτούρα, που συνδιαμορφώνουν οι πανέλληνες στην Αθήνα και τα άλλα μεγάλα αστικά κέντρα, αναζητά τον νέο εκφραστή της. Είναι η ώρα του Μπουζουκιού.

Το μπουζούκι [ από το Τούρκικο bozouk =λάθος, γιατί ήταν ένα ατελές για τα δεδομένα της Μ.Ασίας όργανο, που δεν μπορούσε να πάιξει σωστά] δεν είναι παρά ένα σάζι, ένας ταμπουράς, που στη θέση των κινητών Μπερντέδων [τα διαχωριστικά ελάσματα στο μανίκι του οργάνου] έχει τα σταθερά τάστα. Αυτό το γεγονός του αφαιρεί το πλεονέκτημα να αποδίδει τα μόρια [υποδιαιρέσεις των τόνων] που αποτελούν το χαρακτηριστικό γνώρισμα του μικρασιάτικου ήχου. Έτσι, το μπουζούκι προσιδιάζει περισσότερο στην δυτική - συγκερασμένη μουσική παρά στην Μικρασιατική.

Υπό αυτές τις συνθήκες, και σε συνδιασμό με την δημοφιλία των Νταήδων [ που συγκροτούσαν μιαν άτυπη κλεφτουριά των πόλεων], το μπουζούκι άρχισε να αποχτά την συμπάθεια του λαού. Τόσο που η πρώτη ηχογράφηση με μπουζούκι αποτέλεσε τεράστια εμπορική επιτυχία. Οι ρεμπέτες, σιγά-σιγά βγαίνουν από τα στενά πλαίσια του τεκέ και της φυλακής [ κατ’ εξοχήν χώροι δημιουργίας ως τότε] και εμφανίζονται σε ταβέρνες, αρχικά ως πλανόδιοι Μουσικοί. Κι εκεί κάπου στις αρχές του ’30 ο Μάρκος Βαμβακάρης κάνει την [δεύτερη μετά την δισκογραφία] υπέρβαση: Ιδρύει την πρώτη ορχήστρα με μπουζούκια!
Σαν π ρ ό κ ε ς πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις

Nα μην τις παίρνει ο άνεμος.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ
Άβαταρ μέλους
messinian
e-missos master
 
Δημοσιεύσεις: 1416
Εγγραφή: Τετ Μαρ 31, 2004 6:45 pm
Τοποθεσία: ΑΛΛΟΥ...

Δημοσίευσηαπό messinian » Σάβ Μαρ 05, 2005 12:52 am

Τετράς, η ξακουστή του Πειραιώς


Από τις μαρτυρίες προκύπτει πως ο Βαμβακάρης δυσκολεύτηκε πολύ να βρει μαγαζί για να εμφνιστεί η τετράδα. Μια τετράδα αστέρων του ρεμπέτικου. Ο ίδιος ο Μάρκος [πάνω αριστερά στην φωτογραφία] ήταν ο δημοφιλέστερος τότε δημιουργός με πλούσια, σχετικά, δισκογραφία. Ο Ανέστης Δελιάς [πάνω δεξια], ο βασικός σολίστας της τετράδας, ήταν το καλύτερο ίσως μπουζούκι της εποχής -προσωπικός ρεμπέτης του Μάγκα Νίκου Μάθεση. Ο Στράτος Παγιουμτζής [κάτω αριστερά] ήταν ο κορυφαίος ερμηνευτής, ο άνθρωπος που με την φωνή του σφράγισε την εποχή του ρεμπέτικου και αποτέλεσε πρότυπο για τους μετέπειτα αστέρες της λαϊκής μουσικής. Τέλος, ο Γιώργος Μπάτης [κάτω δεξια] με τις αμέτρητες γνωριμίες του, την μακρά θητεία στις φυλακές και τους τεκέδες, ήταν η χατρακτηριστικότερη φιγόυρα του ρεμπέτη της εποχής... Όταν το 1941 ο Ανεστης Δελιάς θα πεθάνει από υπερβολική δόση ηρωίνης, [επαληθεύοντας το προφητικό του τραγούδι «Ο πόνος του Πρεζάκια»] θα αντικατασταθεί από τον δέυτερο μεγαλύτερο σολίστα της εποχής, τον Απόστολο Χατζηχρήστο.

Εν τω μεταξύ το ρεμπέτικο μεταλλάσεται. Από μουσική του περιθωρίου καθίσταται πλέον λαΙκή μουσική. Πλάι στην τετράδα κι άλλοι μουσικοί αρχίζουν να εμφανίζονται στις ταβέρνες και να ηχογραφούν δίσκους. Γιάννης Παπαιωάννου, Βαγγέλης Παπάζογλου, Γιοβάν Τσαούς, Μπαγιαντέρας, Παναγιώτης Τούντας, και πολλοί άλλοι. Ήταν δε, τόση η απήχηση του ρεμπέτικου που, κατά τον Γ.Παπαϊωάννου, οι συνθέτες του ελαφρού τραγουδιού [πλην ελαχίστων φωτεινών εξαιρέσεων] πανικοβλήθηκαν και φτάσαν στο σημείο να μισούν και να πολεμούν τους λαϊκούς δημιουργούς. Άλλοι πάλι, ηχογράφησαν , υπογράφοντας με ψευδώνυμα, τραγούδια ρεμπέτικου ύφους, ακόμα και με χασικλίδικα λόγια, όπως το "Είμαι πρεζάκιας" των Σώσου Ιωαννίδη και Αιμίλιου Σαββίδη που τραγουδά η ρεμπέτισσα Ρόζα Εσκενάζη. Προς τα τέλη της δεκαετίας του ’30 θα εμφανιστεί στο προσκήνιο και ο Βασίλης Τσιτσάνης. Αυτός θα χαράξει μια νέα φάση στην εξέλιξη της Λαίκής μουσικής....
Σαν π ρ ό κ ε ς πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις

Nα μην τις παίρνει ο άνεμος.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ
Άβαταρ μέλους
messinian
e-missos master
 
Δημοσιεύσεις: 1416
Εγγραφή: Τετ Μαρ 31, 2004 6:45 pm
Τοποθεσία: ΑΛΛΟΥ...

Δημοσίευσηαπό messinian » Σάβ Μαρ 05, 2005 12:53 am

Αγγελοκαμωμένη μου

Αγγελοκαμωμένη μου
και λαμπαδόχυτή μου
Ομορφονιά της μάνας σου
και συντροφιά δική μου

Θα σ’ αγαπώ θα σ’ αγαπώ
διόλου δεν θα πάψω
ή κατά βάθος θα χαθώ
ή θα σε απολαύσω

Σ’ αφήνω την καληνυχτιά
Μηλιά μου με τους κλώνους
Πάω κι εγώ να κοιμηθώ
Με βάσανα και πόνους

Ζαχαροζυμωμένη μου
πέσε γλυκά κοιμήσου
και στ’ όνειρό σου να με δεις
σκλάβο και δουλευτή σου

Μάρκος Βαμβακάρης
Σαν π ρ ό κ ε ς πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις

Nα μην τις παίρνει ο άνεμος.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ
Άβαταρ μέλους
messinian
e-missos master
 
Δημοσιεύσεις: 1416
Εγγραφή: Τετ Μαρ 31, 2004 6:45 pm
Τοποθεσία: ΑΛΛΟΥ...

Δημοσίευσηαπό messinian » Σάβ Μαρ 05, 2005 12:54 am

Αλάνα Πειραιώτισσα

Σε αγαπώ τσαχπίνα μου, τσαχπίνικο
γιατ' είσ' απ' το(ν) Περαία,
κι εσύ πολύ με αγαπάς, αλάνικο
και κάνουμε παρέα.

Ότα(ν) σε πρωτογνώρισα, τσαχπίνα μου
μου 'κανες πεισματάκια,
και τη(ν) καρδιά μου τη γέμισες, αλάνικο,
με χίλια δυο φαρμάκια.

Κι έτσι καιρός δε πέρασε, τσαχπίνικο
τα μαύρα σου ματάκια,
ζηλέψανε τα μάτια μου, αλάνικο
μα γίνουνε ταιράκια.

Τώρα που σμίξαμε τα δυό, αλάνικο
γιατί με βασανίζεις,
και κάθε μέρα μια γουλιά, αλάνικο
φαρμάκι με ποτίζεις.


Μάρκος Βαμβακάρης
Σαν π ρ ό κ ε ς πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις

Nα μην τις παίρνει ο άνεμος.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ
Άβαταρ μέλους
messinian
e-missos master
 
Δημοσιεύσεις: 1416
Εγγραφή: Τετ Μαρ 31, 2004 6:45 pm
Τοποθεσία: ΑΛΛΟΥ...

Δημοσίευσηαπό messinian » Σάβ Μαρ 05, 2005 12:55 am

Αλανιάρης

Είμαι αλανιάρης στους δρόμους και γυρίζω
Κι απ' την πολλή μαστούρα μου κανένα δε γνωρίζω
Απ' την πολλή τη σούρα μου το νου μου δεν ορίζω
Είμαι αλανιάρης στους δρόμους και γυρίζω.

Τσοντάρεις αδερφούλα μου να πιούμε τσιμπουκάκι
Μαζί να μαστουριάσουμε να παίξω μπουζουκάκι ( δις)
Τσοντάρεις αδερφούλα μου να πιούμε τσιμπουκάκι

Κάντονε ντερβισόμαγκα τον αργιλέ να τρίζει
Και με φωτιές του θυμαριού να πιω και να σφυρίζει
Και με φωτιά του θυμαριού να πιω και να σφυρίζει
Κάντονε ντερβισόμαγκα τον αργιλέ να τρίζει

Μαστούρια όταν γίνουμε μέσα μες στον τεκέ μας
Όλοι εσένα αγαπούν περήφαν' αργιλέ μας (δις)
Μαστούρια όταν γίνουμε μέσα μες στον τεκέ μας

Είμαι αλανιάρης στους δρόμους και γυρίζω
Κι απ' την πολλή μαστούρα μου κανένα δε γνωρίζω
Απ' την πολλή τη σούρα μου το νου μου δεν ορίζω
Είμαι αλανιάρης στους δρόμους και γυρίζω.

Μάρκος Βαμβακάρης
Σαν π ρ ό κ ε ς πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις

Nα μην τις παίρνει ο άνεμος.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ
Άβαταρ μέλους
messinian
e-missos master
 
Δημοσιεύσεις: 1416
Εγγραφή: Τετ Μαρ 31, 2004 6:45 pm
Τοποθεσία: ΑΛΛΟΥ...

Δημοσίευσηαπό messinian » Σάβ Μαρ 05, 2005 12:56 am

Αλεξαντριανή

Αλεξαντριανή μου γλάστρα
με τα λούλουδά σου τ΄άσπρα

Αλεξαντριανέ μου αγέρα
που φυσάς νύχτα και μέρα

Αλεψαντριανή μικρή μου
η ζωή μου κι η ψυχή μου

Αλεξαντριανή φελάχα
αχ την ομορφιά σου να’χα

Μάρκος Βαμβακάρης
Σαν π ρ ό κ ε ς πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις

Nα μην τις παίρνει ο άνεμος.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ
Άβαταρ μέλους
messinian
e-missos master
 
Δημοσιεύσεις: 1416
Εγγραφή: Τετ Μαρ 31, 2004 6:45 pm
Τοποθεσία: ΑΛΛΟΥ...

Δημοσίευσηαπό messinian » Σάβ Μαρ 05, 2005 12:57 am

Αν είσαι μάγκας

Σαν είσαι μάγκας και νταής
και θέλεις να με πάρεις
πρέπει κουμπούρι και σπαθί
μάγκα να κουσουμάρεις

Εγώ 'μαι μάγκας και νταής
και θα 'ρθω να σε πάρω
ξέρεις για σένα επάλεψα
εφτά φορές το (ν) χάρο

Μάγκα, τσαχπίνη σ' αγαπώ
ποτέ δε μετανιώνω,
γιατί με σένα έχω νταλγκά
και μέρα νύχτα λιώνω

Και τώρα σε κατάφερα
σκληρά να μ' αγαπήσεις
μιας που 'μαι μάγκας και νταής
και ζόρικος ντερβίσης

Σαν είσαι μάγκας και νταής
και θέλεις να με πάρεις
πρέπει κουμπούρι και σπαθί
μάγκα να κουσουμάρεις

Βρ' εγώ 'μαι μάγκας και νταής
και θα 'ρθω να σε πάρω
ξέρεις για σένα επάλεψα
εφτά φορές το (ν) χάρο

Μάρκος Βαμβακάρης
Σαν π ρ ό κ ε ς πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις

Nα μην τις παίρνει ο άνεμος.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ
Άβαταρ μέλους
messinian
e-missos master
 
Δημοσιεύσεις: 1416
Εγγραφή: Τετ Μαρ 31, 2004 6:45 pm
Τοποθεσία: ΑΛΛΟΥ...

Δημοσίευσηαπό messinian » Σάβ Μαρ 05, 2005 12:57 am

Αν θέλεις να με δεις γαμπρό

Αν θέλεις να με δεις γαμπρό
κατέβασε μια δόση,
από τη προίκα που 'ταξε
ο γέρος σου να δώσει (δις)

Δεν είναι μια, δεν είναι δυο
που τα 'χουμε μιλήσει,
πρέπει κανείς να 'χει λεφτά
για να μπορεί να ζήσει (δις)

Έλα λοιπόν μη σκέπτεσαι
και φρόντισε λιγάκι,
γρήγορα ο πατέρας σου
να δώσει παραδάκι. (δις)

Μάρκος Βαμβακάρης
Σαν π ρ ό κ ε ς πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις

Nα μην τις παίρνει ο άνεμος.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ
Άβαταρ μέλους
messinian
e-missos master
 
Δημοσιεύσεις: 1416
Εγγραφή: Τετ Μαρ 31, 2004 6:45 pm
Τοποθεσία: ΑΛΛΟΥ...

Δημοσίευσηαπό messinian » Σάβ Μαρ 05, 2005 12:58 am

Αν μ' αξιώσει ο Θεός

Αν μ' αξιώσει ο Θεός λεφτά και αποκτήσω
θα χτίσω ένα μέγαρο τους πλούσιους να ελκύσω
θα 'ρχόντουσαν πελάτες μου κορίτσια να 'χουν τρέλες
κι ο Βίλι Φριτς θα σκάρωνε αφράτους αργιλέδες

Η Γκρέτα Γκάρμπο μάγκα μου θ' ανάβει το τσιμπούκι
κι ο Ζακ Κιεπούρα στη γωνιά θα παίζει το μπουζούκι
ο Τζίμι Λόντος για νταής θα κάθεται στις τσίλιες
κι η Λίλιαν η Χάρβει θα διώχνει τις μπασκίνες

Πρέπει να χτίσω ένα τζαμί για όλα τα δερβίσια
και με κουπέ πολιτικό να 'ρχονται τα κορίτσια

Μάρκος Βαμβακάρης
Σαν π ρ ό κ ε ς πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις

Nα μην τις παίρνει ο άνεμος.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ
Άβαταρ μέλους
messinian
e-missos master
 
Δημοσιεύσεις: 1416
Εγγραφή: Τετ Μαρ 31, 2004 6:45 pm
Τοποθεσία: ΑΛΛΟΥ...


Επιστροφή στο μουσική

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες

cron